Uzman Erbaş Güvenlik Soruşturması (Uzman Çavuş)

Uzman Erbaş Güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması, devlet kurumlarında çalışmak isteyen ve başvuruda bulunan kişilerin başvurmuş olduğu kurumların gizlilik ve güvenliğini tehlikeye sokacak sakıncalı herhangi bir duruma sahip olup olmadıklarına ilişkin yapılan bir araştırmadır.
Güvenlik soruşturmasında başvuru yapan kişinin herhangi bir örgüt ile irtibatlı olup olmadığı, devlete ve anayasal düzene karşı gerçekleştirdiği bir eyleminin olup olmadığı, kurumun gizlilik ve güvenliğini tehlikeye sokacak herhangi bir bağlantısının olup olmadığı araştırılır.
Arşiv araştırmasında ise başvuru yapan kişinin adli sabıka kaydı, hakkında arama ya da yakalama kararı olup olmadığı, kanunda sayılan suçlar bakımından kesinleşmiş mahkumiyetinin olup olmadığı araştırılır.
Uzman Erbaş Alım Şartları
Uzman Erbaş Kanunu 4. Madde ve Uzman Erbaş Yönetmeliği 6. Madde Kapsamında ;
Uzman Erbaş Kanunu 4. Madde ;
Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından hazırlanan ve Milli Savunma Bakanlığı ile İçişleri Bakanlığının onayıyla yürürlüğe giren kadrolar kapsamında her yıl uzman onbaşı ve uzman çavuş alımları yapılmaktadır. İlgili kadro ve görev yerleri resmi olarak yayımlanarak adaylara duyurulur.
Yönetmelikte belirtilen niteliklere sahip adaylar aşağıdaki koşulları taşıdıkları takdirde başvuruda bulunabilirler:
Muvazzaf Askerler: Halen görev yapan çavuş, onbaşı ve erler ile terhislerinin üzerinden beş yıldan fazla süre geçmemiş olanlar, başvuru yapılan yılın ocak ayının ilk günü itibarıyla 27 yaşını doldurmamış olmak şartıyla müracaat edebilir.
Sözleşmeli Erbaş ve Erler: En az üç yıl görev yapmış olan sözleşmeli erbaş ve erler, sözleşme süreleri içerisinde başvuruda bulunabilir. Bu adayların 29 yaşını doldurmamış olmaları ve üç disiplin amiri tarafından verilen “uzman erbaş olur” nitelik belgesine sahip olmaları gerekir.
Başvurusu uygun bulunan adaylar, yönetmelikte belirtilen esaslar doğrultusunda değerlendirilir. Halen askerlik görevini yapmakta olan çavuş, onbaşı ve erlerden uzman erbaş olmak için müracaat edenler, sınavlarda başarılı oldukları takdirde askerlik süresine bakılmaksızın ilk açılacak eğitime yönlendirilir.
Sözleşme imzalayarak eğitime başlayanların hizmet süreleri, yükümlülük süresinden mahsup edilir. Kalan askerlik yükümlülüğü ise kanunda yer alan hükümler çerçevesinde düzenlenir:
Sözleşme süresi içinde ilişiği kesilenler: Hizmette geçen sürenin üçte biri, askerlik yükümlülüğünden düşülür. Eksik kalan süre varsa tamamlatılır.
Diğer hallerde sözleşmesi sona erenler: Sözleşme döneminde yapılan hizmet süresinin üçte biri dikkate alınır.
Uzman Erbaş Yönetmeliği 6. Madde Kapsamında ;
Uzman erbaş olarak alınacaklarda aşağıdaki şartlar aranır:
a) Türk vatandaşı olmak.
b) Eğitim şartı olarak;
1) Uzman onbaşı için en az ilköğretim okulu veya dengi okul mezunu olmak.
2) Uzman çavuş için en az lise veya dengi okul mezunu olup çavuş olarak askerliğini yapmış veya yapmakta olmak ya da en az ilköğretim okulu mezunu olup, muvazzaflık hizmetini çavuş rütbesi ile tamamlamış veya yapmakta olmak.
c) Tespit edilen görev yerinde ihtisas sahibi olmak.
ç) Sağlık durumunun uzman erbaşlığa elverişli olduğunu 31/10/2016 tarihli ve 2016/9431 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Sağlık Yeteneği Yönetmeliğine uygun olarak belirlenmiş tam teşekküllü bir hastaneden alacağı raporla kanıtlamış olmak.
d) Askerlik hizmetini yapmakta iken müracaat edenler için uygun nitelik belgesi almış olmak.
e) Muvazzaflık hizmeti sırasında veya terhisinden itibaren beş yıl içinde ve müracaatın yapıldığı yılın Ocak ayının ilk günü itibarıyla yirmi yedi yaşını bitirmemiş olmak şartıyla; Millî Savunma Bakanlığı veya Jandarma Genel Komutanlığı yahut Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından alım için görevlendirilen birimlere müracaat etmek.
f) İstekli olmak.
g) İcra edilecek temel askerlik eğitimini başarıyla tamamlayanlar veya ilk atamaları doğrudan doğruya kıt’a veya birliklere yapılan uzman erbaşlar için 7/4/2021 tarihli ve 7315 sayılı Güvenlik Soruşturması ve Arşiv Araştırması Kanunu kapsamında güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması yapılmış olmak.
ğ) Askeri okullar ile Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı eğitim komutanlıklarından herhangi bir sebeple çıkmamış veya çıkarılmamış olmak, diğer okullardan disiplinsizlik nedeniyle çıkarılmamış olmak veya ortaöğretim kurumlarında örgün öğretim dışına çıkarma cezası almamış olmak.
h) Muvazzaf/sözleşmeli subay veya astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş veya bunların adayı olarak Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli iken buralardan ayrılmamış veya çıkarılmamış olmak yahut görev yapmıyor olmak.
ı) Sözleşmeli erbaş/er yahut bunların adayı iken sözleşmesi kendi kusuru nedeniyle idarece feshedilmemiş olmak.
i) Devlet memurluğundan veya kamu görevinden herhangi bir nedenle çıkarılmamış olmak.
j) Taksirli suçlar hariç olmak üzere diğer suçlardan mahkemeler tarafından otuz günden daha fazla süreli hürriyeti bağlayıcı bir cezaya mahkûm edilmemiş olmak.
k) Taksirli suçlar nedeniyle altı ay veya daha fazla süre ile hürriyeti bağlayıcı bir cezaya mahkûm edilmemiş olmak.
l) Verilen ceza, ertelense, seçenek yaptırımlara çevrilse, hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına karar verilse veya affa uğrasa dahi; Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlar ile basit ve nitelikli zimmet, irtikâp, iftira, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, yalan yere tanıklık, yalan yere yemin, cürüm tasniî, ırza geçmek, sarkıntılık, kız, kadın veya erkek kaçırmak, fuhşiyata tahrik, gayri tabiî mukarenet, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyeti kırıcı suçlar ile istimal ve istihlâk kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım ve satımlara fesat karıştırma, Devlet sırlarını açığa vurma, firar, amir veya üste fiilen taarruz, emre itaatsizlikte ısrar, üste hakaret, mukavemet, fesat, isyan suçlarından dolayı mahkûm olmamak.
m) Firar, amir veya üste fiilen taarruz, emre itaatsizlikte ısrar, üste hakaret, mukavemet, fesat ve isyan suçlarından, 22/5/1930 tarihli ve 1632 sayılı Askeri Ceza Kanununun 148 inci maddesinde belirtilen suçlardan hakkında hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına karar verilmiş olsa dahi hapis cezasına ve/veya adli para cezasına hükmedilmemiş olmak.
n) Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının manevî şahsiyetine gölge düşürmemiş ve askerliğin şeref ve haysiyeti ile bağdaşmayacak fiil ve hareketlerde bulunmamış olmak.
o) Toplumca tasvip edilmeyen ve uygun görülmeyen kazanç yollarında çalışmamış ve halen çalışmıyor olmak.
ö) Terör örgütlerine veya Devletin millî güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti, iltisakı ya da bunlarla irtibatı olmamak.
p) Silah taşımaya veya silahlı görev yapmaya hukuki bir engeli bulunmamak.
r) Alkol, uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanımı nedeniyle tedavi görmemiş veya görmüyor olmak.
Uzman erbaş olmak için gerek muvazzaflık görevini yaptığı sırada, gerekse terhislerini müteakip başvuruda bulunan ve alınmaları uygun görülen personelin, güvenlik soruşturmaları; Millî Savunma Bakanlığı veya Genel Komutanlık yahut Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından yaptırılır. Temel askerlik eğitimi sırasında güvenlik soruşturması sonuçlanmayanların eğitimleri devam ettirilir. Bunlardan güvenlik soruşturmaları olumlu sonuçlananlar göreve başlatılır, olumsuz sonuçlananların ise Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı ile ilişiği kesilir. Türk Silahlı Kuvvetlerinin manevi şahsiyetine gölge düşüren veya askerliğin şeref ve haysiyeti ile bağdaşmayacak eylemlerde bulunanlar ile terör örgütlerine veya Devletin millî güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti, iltisakı ya da bunlarla irtibatı olanlar uzman erbaş olarak istihdam edilmezler.
7315 Sayılı Güvenlik Soruşturması Ve Arşiv Araştırması Kanun;
MADDE 3-
(1) Arşiv araştırması, statüsü veya çalıştırma şekline bağlı olmaksızın ilk defa veya yeniden memuriyete yahut kamu görevine atanacaklar hakkında yapılır.
(2) Kurum ve kuruluşlarda, yetkili olmayan kişilerin bilgi sahibi olmaları hâlinde devlet güvenliğinin, ulusal varlığın ve bütünlüğün, iç ve dış menfaatlerin zarar görebileceği veya tehlikeye düşebileceği bilgi ve belgelerin bulunduğu gizlilik dereceli birimler ile Milli Savunma Bakanlığı, Genelkurmay Başkanlığı, jandarma, emniyet, sahil güvenlik ve istihbarat teşkilatlarında çalıştırılacak kamu personeli ile ceza infaz kurumları ve tutukevlerinde çalışacak personel, kamu kurum ve kuruluşlarında çalışacak öğretmenler, üst kademe kamu yöneticileri, özel kanunları uyarınca güvenlik soruşturması ve arşiv araştırmasına tabi tutulan kişiler ile milli güvenlik açısından stratejik önemi haiz birim, proje, tesis, hizmetlerde statüsü veya çalıştırma şekline bağlı olmaksızın istihdam edilenler hakkında güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması birlikte yapılır.

Uzman Erbaş Güvenlik Soruşturması Nasıl Yapılır?
Uzman erbaş güvenlik soruşturması, aday kişinin başvuru yaptığı kurum tarafından kendisine verilen güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması formunu doldurması ile başlar. İlgili formlar, bilgisayar üzerinde hazırlanarak ve güncel fotoğraf da eklenerek 2 nüsha olarak ilgili kuruma teslim edilir.
Formların teslim edilmesinin ardından kurum tarafından inceleme süreci başlatılır. İlgili kurum, aday tarafından teslim edilen formları, güvenlik soruşturmasında görevli diğer güvenlik birimlerine iletir. İlgili formlar özellikle araştırmada etkili olan Sağlık Bakanlığı, Milli İstihbarat Teşkilatı, Emniyet Genel müdürlüğü, valilik ve kaymakamlıklara gönderilir.
Yukarıda ismi sayılan kurumlar, aday kişi hakkında kendi bünyelerinde sahip oldukları bilgi ve belgeleri toparlayarak bu kişi hakkında bir rapor hazırlayarak başvuru yapılan kuruma geri gönderir.
Başvuru yapılan kurum, adayın doldurmuş olduğu formları, adayın başvuru evraklarını ve diğer kurumlar tarafından kendisine gönderilen tüm bilgi ve belgeleri inceleyerek adayın başvurusuna ilişkin olumlu ya da olumsuz bir sonuca varır.
Uzman Çavuş Güvenlik Soruşturması Ve Arşiv Araştırmasında Nelere Bakılır?
Uzman erbaş güvelik soruşturması ve arşiv araştırmasında aday kişinin birtakım özelliklerinin, irtibatlarının ve hakkında verilen kararların kurum için tehlike oluşturup oluşturmadığı araştırılır.
- Uzman erbaş güvelik soruşturması ve arşiv araştırmasında dikkate alınan ve özellikle incelenen hususlar şunlardır:
- Adayın adli sicil ve arşiv kaydı,
- Adayın hakkında arama kararı bulunup bulunmadığı, Adayın hakkında yakalama kararı bulunup bulunmadığı,
- Aday hakkında kanunda sayılan suçlardan dolayı mahkumiyet kararı verilip verilmediği,
- Adayın devam eden savcılık ve mahkeme dosyalarının akıbeti,
- Aday hakkında sağlık ve kullandığı ilaç bilgileri,
- Adayın daha öncesinde memuriyet durumunun bulunup bulunmadığı eğer varsa herhangi bir disiplin cezası alıp almadığı,
- Adayın internet ortamındaki dijital izleri,
- Adayın sosyal medya hesabındaki paylaşımları,
- Adayın yabancı şahıs ve özellikle kurumlarla irtibatının bulunup bulunmadığı,
- Adayın herhangi bir terör örgütü ile irtibatı bulunup bulunmadığı.
Uzman erbaş güvenlik soruşturması ve arşiv araştırmasında kanunda sayılan bazı suçlardan dolayı mahkumiyeti bulunan kişilerin soruşturması olumsuz neticelenecektir. Bu suçlar, Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 100. maddesinde sayılan katalog suçlardır. Bu suçlardan bazıları şunlardır:
- Soykırım,
- İşkence,
- Kasten Yaralama,
- Kasten Öldürme,
- Yağma,
- Hırsızlık,
- Cinsel Saldırı,
- Çocukların Cinsel İstismarı,
- Uyuşturucu Ticareti,
- Cumhurbaşkanına Karşı Suçlar,
- Göçmen Kaçakçılığı,
- Suç İşlemek Amacıyla Örgüt Kurma,
- Fuhuş,
- Zimmet,
- Anayasal Düzene ve Devlet Güvenliğine Karşı Suçlar,
- Orman Yakma.
Uzman Erbaş Güvenlik Soruşturması Ve Arşiv Araştırmasında Nelere Bakılmaz?
Uzman çavuş güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması, her ne kadar tüm devlet kurumları tarafından detaylı olarak yapılsa da adayın özellikle kişisel hayatına ilişkin bazı durumlar, soruşturma esnasında dikkate alınmaz. İlgili araştırmalarda dikkate alınmayacak durumlar şunlardır:
- Adayın medeni durumu,
- Adayın kişilik özellikleri,
- Adayın eğitim hayatı, başarı durumu,
- Aday aleyhine başlatılan icra takipleri,
- Adayın takipsizlik kararı verilen dosyaları,
- Adayın akrabalarının güvenlik soruşturmasını tehlikeye düşürecek nitelikteki eylem ve dosyaları,
- Adayın WhatsApp yazışmaları,
- Adayın beraat aldığı ceza dosyaları,
- Adayın otel, araç kiralama vb. kayıtları.
Uzman Çavuş Güvenlik Soruşturması Ve Arşiv Araştırması Ne Kadar Sürer?
Uzman erbaş güvenlik soruşturması sonucu 60 iş günü içerisinde tamamlanır. Arşiv araştırmasının sonucu ise 30 iş günü içerisinde tamamlanır.
Sürelerin normal hafta günü olarak değil iş günü olarak hesaplandığı hususuna dikkat edilmelidir. Bu sebeple güvenlik soruşturması ortalama 80-90 hafta günü, arşiv araştırması ise 40-45 hafta arasında sonuçlanmaktadır.
Yapılan Uzman Erbaş Güvenlik soruşturması olumsuz sonuçlanması halinde adaya soruşturmanın sonucu SMS yahut tebligat ile iletilebileceği gibi aday da kendisi Genel Komutanlığın web sitesinden sorgulama yapılabilir.
Uzman Erbaş Güvenlik Soruşturması Ne Zaman Yapılır?
Uzman erbaş olmak için gerek muvazzaflık görevini yaptığı sırada, gerekse terhislerini müteakip başvuruda bulunan ve alınmaları uygun görülen personelin, güvenlik soruşturmaları; Millî Savunma Bakanlığı veya Jandarma Genel Komutanlığı yahut Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından yaptırılır. Temel askerlik eğitimi sırasında güvenlik soruşturması sonuçlanmayanların eğitimleri devam ettirilir. Bunlardan güvenlik soruşturmaları olumlu sonuçlananlar göreve başlatılır, olumsuz sonuçlananların ise Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı ile ilişiği kesilir. Türk Silahlı Kuvvetlerinin manevi şahsiyetine gölge düşüren veya askerliğin şeref ve haysiyeti ile bağdaşmayacak eylemlerde bulunanlar ile terör örgütlerine veya Devletin millî güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti, iltisakı ya da bunlarla irtibatı olanlar uzman erbaş olarak istihdam edilmezler.
Uzman Erbaş Güvenlik Soruşturması Sonuçları
Uzman erbaş güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması adayın yukarıda bahsi geçen özellik ve durumlarına göre olumlu veya olumsuz olarak 2 şekilde sonuçlanabilir.
Uzman Erbaş Güvenlik soruşturması olumlu sonuçlanması halinde aday, başvurmuş olduğu kadroya kabul edilmiş sayılır. Kendisine tebliğ edilen süre içerisinde belirlenen görev yerinde görevine başlayabilir yahut başlamış olduğu görevine devam etmeye hak kazanır.
Uzman Erbaş Güvenlik soruşturması olumsuz sonuçlanması halinde ilgili durum, adayın kendisine tebliğ edilir. Bu aşamada kurumun, güvenlik soruşturmasının neden olumsuz sonuçlandığına ilişkin bir açıklama yapma yahut olumsuz sonucun sebebini bildirme yükümlülüğü bulunmamaktadır.
Güvenlik soruşturmasının olumsuz sonuçlanması halinde adaylar, hukuki yollara başvurarak hem gerekçeyi öğrenebilir hem de güvenlik soruşturmasının yenilenmesini talep edebilirler. Bu sebeple sürecin alanında uzman bir idare avukatı ile takip edilmesi hem usul eksiklerinin önüne geçecek hem de lehe sonuç elde etme ihtimalini arttıracaktır.
Uzman Çavuş Güvenlik Soruşturmasının Olumsuz Sonuçlanması
Uzman erbaş güvenlik soruşturmasının olumsuz sonuçlanması halinde aday kişi, yürütmenin durdurulması talebi ile idari işlemin iptali için idareye dava açabilir. İdari işlemin iptali için dava, aday kişiye olumsuz kararın tebliğ edildiği tarihten itibaren 60 gün içinde açılmalıdır. Aksi takdirde dava için süre geçmiş olup başvurulacak başkaca bir yol kalmayacaktır.
Uzman erbaş olarak çalışan kişi, iptal davasını Genel Komutanlığa karşı açmalıdır.
Uzman erbaş güvenlik soruşturması olumsuz sonuçlanması nedeniyle İptal davası, uzman erbaş olarak çalışan kişinin son çalıştığı yerdeki İdare Mahkemesinde açılır. Örneğin İzmir ilinde aday olarak çalışan ve güvenlik soruşturması olumsuz sonuçlandığı için ilişiği kesilen uzman erbaş, iptal davasını Genel Komutanlığa yönelterek İzmir İdare Mahkemesinde açmalıdır.
Uzman Erbaş Güvenlik Soruşturması Elenme Sebepleri
Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı bünyesinde görev almak isteyen adaylar için uzman erbaş güvenlik soruşturması büyük önem taşır. Başvuru şartlarını sağlayan adaylar, askerlik eğitimlerini tamamlasalar dahi güvenlik soruşturmasından olumsuz sonuç almaları halinde elenebilirler. Peki, uzman erbaş güvenlik soruşturması neden olumsuz sonuçlanır?
Adayların adli sicil kayıtları güvenlik soruşturmasında detaylı şekilde incelenir. Özellikle zimmet, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, cinsel suçlar, uyuşturucu, kaçakçılık gibi yüz kızartıcı suçlar başlıca elenme nedenleridir. Bu tür suçlardan hüküm giymiş olmak ya da hükmün açıklanmasının geri bırakılması gibi kararlar alınmış olsa bile uzman erbaşlığa kabul edilmez.
Askerlik görevini yaparken firar, emre itaatsizlikte ısrar, amire hakaret, isyan gibi askeri suçlara karışan kişiler güvenlik soruşturmasında başarısız sayılır. Ayrıca askeri okullardan disiplin nedeniyle çıkarılmış olmak da ciddi bir elenme sebebidir.
Terör örgütleriyle irtibatı veya iltisakı bulunan, devletin milli güvenliğine karşı faaliyet gösteren yapı, oluşum ve gruplarla bağlantısı tespit edilen adaylar güvenlik soruşturmasından geçemez.
Toplumca hoş karşılanmayan, askerlik mesleğinin saygınlığına gölge düşürecek davranışlarda bulunmuş olmak güvenlik soruşturmasında dikkate alınır. Kumar, yasa dışı kazanç yolları veya uyuşturucu kullanımı gibi durumlar adayın elenmesine yol açar.
Uzman erbaş güvenlik soruşturması, adayın yalnızca geçmişini değil, mevcut yaşam tarzını da değerlendirir. Devletin güvenliği, kamu düzeni ve TSK’nın saygınlığı açısından sakınca oluşturan her türlü durum elenme sebebidir. Bu nedenle adayların hem hukuki hem de toplumsal anlamda temiz bir geçmişe sahip olmaları, uzman erbaşlık sürecinde başarı için vazgeçilmezdir.
Uzman Çavuş Güvenlik Soruşturmasında Ailenin Etkisi Nedir
Uzman erbaş güvenlik soruşturması kişinin irtibatlı olduğu kimseler hakkında bilgi sahibi olmak, idareyi aday kişi hakkında daha detaylı bilgi sahibi yapmaktadır. Uzman erbaş güvenlik soruşturması ve arşiv araştırmasında asil olarak aday kişinin yukarıda sayılan özellik ve durumlarına bakılır. Genel kural olarak uzman erbaşların güvenlik soruşturması ve arşiv araştırmasında şahsilik esastır.
Ancak bazı hallerde aday kişinin birinci derece yakınlarının yani çocuk, eş, kardeş, anne ve babanın durumu, ceza ve dava dosyaları ile irtibatta bulunduğu kişiler, Jandarma Uzman Erbaş Güvenlik soruşturması olumsuz sonuçlanmasına yol açabilir. Özellikle uygulamada, örgüt üyeliği sebebiyle olumsuz sonuçlar ortaya çıkabilmektedir.
Uzman Erbaş Güvenlik Soruşturması Olumsuz Sonuçlandıysa Ne Yapmalısınız?
Eğer uzman erbaş olarak güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması sonucunuz olumsuz bildirilmişse (Tebligat, SMS veya CİMER üzerinden), 60 gün içinde yürütmeyi durdurma talepli uzman erbaş güvenlik soruşturması olumsuz sonuçlanması işlemine karşı iptal davası açmanız gerekmektedir. Bu 60 günlük süre, hak düşürücü nitelikte olup zamanında dava açılmazsa yasal yollara başvurma hakkınızı kaybedersiniz.
Güvenlik soruşturması olumsuz gelen uzman erbaşlar, açacakları idari davalarda hem işlemin iptalini hem de uğradıkları maddi ve özlük hak kayıplarının telafisini talep edebilirler. Davanın lehinize sonuçlanması halinde tüm geriye dönük maaş ve haklarınızı toplu şekilde alma imkanına kavuşursunuz.
Bu tür davalar, idare hukuku alanında uzmanlaşmış bir avukat tarafından yürütülmelidir. Çünkü idari yargılama süreçleri, kanunlar, yönetmelikler, tüzükler ve emsal mahkeme kararları çerçevesinde şekillenmektedir. Alanında uzman bir idare hukuku avukatı; süreci hızlı, etkili ve sizin menfaatinize uygun şekilde yürüterek, olası hak kayıplarının önüne geçecektir.
Unutulmamalıdır ki; yanlış veya eksik işlem yapılması, ileride telafisi mümkün olmayan zararlara yol açabilir. Bu nedenle davaya başlamadan önce profesyonel bir hukuk desteği almak, hem dava sürecinde hem de gelecekte karşılaşılabilecek hukuki risklerin minimize edilmesini sağlar.
Sıkça Sorulan Sorular – Uzman Erbaş Güvenlik Soruşturması
Arşiv araştırması ve Güvenlik Soruşturması Arasındaki Fark Nedir ?
Güvenlik soruşturması, devletin güvenliğini, kamu düzenini ve kamu hizmetlerinin güvenilir bir şekilde yürütülmesini sağlamak amacıyla yapılan resmi bir inceleme sürecidir. Özellikle devletin kritik görevlerinde yer almak isteyen kişiler hakkında yürütülen bu soruşturma, bireyin geçmişine, sosyal ilişkilerine ve devlet sırrı niteliği taşıyan bilgilere erişim konusunda güvenilirliğine odaklanır. Bu kapsamda, kişilerin terör örgütleriyle veya devletin güvenliğini tehdit eden yapılanmalarla herhangi bir irtibatının olup olmadığı, adli sicil kayıtları detaylı bir şekilde araştırılır.
Arşiv araştırması, güvenlik soruşturmasının ayrılmaz bir parçası olarak değerlendirilen ve adayların geçmişine dair resmi kayıtların incelenmesini içeren bir süreçtir. Bu araştırma, adayın devlet kurumlarında herhangi bir olumsuz kaydının bulunup bulunmadığını tespit etmeyi amaçlar. Arşiv araştırması kapsamında; adli sicil kayıtları, disiplin cezaları, kamu görevinden çıkarılma durumları, terör örgütleriyle bağlantılı olup olmadığı gibi kritik bilgiler incelenir. Böylece adayın geçmişinde devlete veya kamu düzenine zarar verebilecek bir durum olup olmadığı net bir şekilde ortaya konulur.
Uzman Çavuş Güvenlik soruşturması 3 ay sürer mi?
Eski Güvenlik Soruşturması Yönetmeliğin 12. maddesinde şöyle yazıyordu; “Taleplerinin ilgili makama ulaşmasından itibaren arşiv araştırması sonuçları en geç 30 iş günü, uzman erbaş güvenlik soruşturması sonuçları en geç 60 iş günü içinde cevaplandırılır.”
Güvenlik soruşturmasında kaç yıl geriye bakılır?
Güncel mevzuat incelendiğinde, güvenlik soruşturması ve arşiv araştırmasında kaç yıl öncesine kadar geriye dönük inceleme yapılacağına dair açık bir yasal düzenleme bulunmamaktadır. Ne 5352 sayılı Adli Sicil Kanunu‘nda ne de hazırlanmakta olan Güvenlik Soruşturması ve Arşiv Araştırması Hakkında Kanun Tasarısında bu konuda somut bir süre belirtilmiştir. Hâlihazırda yalnızca adli sicil kayıtlarının silinmesiyle ilgili olarak kanunda beş yıllık bir süre yer almakta olup, bu da doğrudan güvenlik soruşturması süresiyle ilgili bir düzenleme değildir.
Bu nedenle güvenlik soruşturması uygulamasında, kaç yıl öncesine ait kayıtların dikkate alınacağı konusunda net bir süre sınırı bulunmamaktadır. Uygulamada idareler, takdir yetkisini oldukça geniş şekilde kullanmakta; silinmiş, düşmüş ya da zaman aşımına uğramış kayıtları dahi değerlendirmeye alabilmektedir. Bu belirsizlik, kişilerin hukuki güvenlik hakkını zedeleyebildiği gibi, keyfi uygulamalara da kapı aralayabilmektedir.
Bu nedenle, güvenlik soruşturması nedeniyle hak kaybına uğrayan kişilerin idare mahkemelerinde iptal davası açmaları, yargı denetimi yoluyla adil sonuçlar elde etmeleri açısından büyük önem taşımaktadır.
Uzman erbaş güvenlik soruşturması kaç ay sürer?
Jandarma uzman erbaş güvenlik soruşturması talebinin ilgili kuruma tebliğinden itibaren en geç 60 iş günü içinde sonuçlandırılır. Ancak yoğunluk ve değerlendirmeler nedeniyle bu süreç uzayabilmektedir.
Güvenlik soruşturmasında WhatsApp konuşmalarına bakılır mı?
Uzman erbaş güvenlik soruşturması ve Arşiv Araştırmasında Whatsapp yazışmaları incelenmez.
Uzman Çavuş Güvenlik soruşturmasında banka hesapları incelenir mi?
Güvenlik soruşturması sürecinde yalnızca adli sicil ya da sosyal çevre araştırması değil, kişinin banka hesap hareketleri ve mali geçmişi de mercek altına alınabilir. Özellikle kamu görevlisi adayları ya da askeri personel gibi güvenlik açısından kritik görevler üstlenecek bireylerde, mali güvenilirlik önemli bir değerlendirme kriteri olarak görülmektedir.
Bu kapsamda kişinin bankacılık işlemleri, yüklü para transferleri, olağan dışı hesap hareketleri veya kayıt dışı finansal ilişkileri tespit edilirse, bu durum güvenlik soruşturmasını olumsuz etkileyebilir.
Ancak herhangi bir şüpheli işlem veya yasa dışı mali faaliyeti bulunmayan, mali geçmişi temiz bireyler açısından bu tür denetimler genellikle bir risk oluşturmaz. Yine de güvenlik soruşturması sürecinin subjektif değerlendirmelere açık olması nedeniyle, bu tür mali incelemelere dayanarak hak kaybına uğrayan kişilerin, iptal davası açarak yargı yoluna başvurmaları mümkündür.
Uzman Erbaş Güvenlik soruşturması bittiğini nasıl anlarım?
Uzman erbaş güvenlik soruşturması sonucunu öğrenmek isteyen adaylar, bu bilgiyi ilgili kamu kurumunun ilgili birimi aracılığıyla edinebilir. Sonuçlar çoğu zaman yazılı tebligatla bildirilse de uygulamada adaylar, sürecin son durumunu öğrenmek için kurumla doğrudan iletişime geçmektedir.
Bu kapsamda, güvenlik soruşturmasını yürüten kurumun personel dairesi, insan kaynakları birimi ya da ilgili güvenlik birimi, telefonla aranarak veya şahsen ziyaret edilerek bilgi talep edilebilir. Ancak telefonla yapılan görüşmelerde her zaman resmi ve net bilgi verilmeyebileceği için, resmî bir dilekçeyle yazılı başvuru yapılması daha sağlıklı bir yöntem olacaktır.
Özellikle sonucun olumsuz olduğu durumlarda, çoğu zaman tebligat gecikebilir ya da hiç yapılmayabilir. Bu nedenle mağduriyet yaşamamak adına, süreci aktif şekilde takip etmek ve sonucu kurumdan bizzat sormak büyük önem taşımaktadır.
Güvenlik soruşturmasında internet geçmişine bakılır mı?
Güvenlik soruşturmasında internet geçmişine bakılmaz
Uzmanlık güvenlik soruşturmasında nelere bakılır?
Adli sicil kaydı, hakkında devam eden soruşturma veya kovuşturma, terör örgütleriyle irtibat/iltisak, kamu görevinden çıkarılma kararı, yabancı ülke bağlantıları, istihbari bilgiler gibi hususlar araştırılır.
Güvenlik soruşturmasında sosyal medya hesaplarına bakılır mı?
Uzman erbaş güvenlik soruşturması, kamu kurum ve kuruluşlarında görev alacak kişilerin geçmişi, güvenilirliği ve devletin temel değerlerine bağlılığı açısından değerlendirildiği önemli bir süreçtir. Bu kapsamda sadece adli sicil kaydı değil, bireyin yaşam tarzı, çevresi ve dijital izleri de detaylı olarak incelenmektedir.
Özellikle son yıllarda artan dijitalleşme ile birlikte, adayların sosyal medya hesapları da güvenlik soruşturması kapsamında taranmakta ve analiz edilmektedir. Kişinin Facebook, X (eski adıyla Twitter), Instagram, TikTok gibi platformlardaki paylaşımları, takip ettikleri hesaplar, beğenileri ve kamu düzenine aykırı içeriklere dair tutumları değerlendirmeye alınabilir.
Sosyal medya üzerinden yapılan örgüt propagandası, kamu kurumlarına hakaret, suç içerikli paylaşım veya kutuplaştırıcı söylemler, güvenlik soruşturmasının olumsuz sonuçlanmasına yol açabilecek unsurlar arasında yer alır. Bu nedenle adayların, sosyal medya kullanımında dikkatli ve sorumlu davranmaları, gelecekteki kamu görevi hedefleri açısından son derece önemlidir.
Uzman Erbaş Güvenlik soruşturmasında aileden kimler araştırılır?
Aile bireyleri, özellikle anne, baba, eş ve kardeşlerin sabıka durumu kontrol edilir. Ailede terör örgütleriyle bağlantılı kişiler olup olmadığına bakılır. Kişinin sosyal çevresindeki kişilerin güvenlik riski oluşturup oluşturmadığı araştırılır.
Sicili bozuk olan uzman çavuş olabilir mi?
Uzman çavuş güvenlik soruşturması sürecinde dikkate alınan en önemli unsurlardan biri de kişinin adli sicil kaydının temiz olmasıdır. Kamu güvenliği ve disiplin esasları çerçevesinde hareket edilen bu süreçte, adayın geçmişte işlemiş olduğu suçlar uzman erbaşlık başvurusunu doğrudan etkileyebilmektedir.
Uzman çavuşluğa engel teşkil eden suçlar, 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanunu’nun 12. maddesinde açıkça düzenlenmiştir. Bu kapsamda; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına mahkûm olanlar, yüz kızartıcı suçlar, terör suçları, devletin güvenliğine karşı işlenen suçlar gibi belirli suçlardan hüküm giymiş kişiler, uzman erbaş olarak görevlendirilemezler.
Ayrıca bazı suçlar için hükmün açıklanmasının geri bırakılması (HAGB) kararı verilmiş dahi olsa, bu durum güvenlik soruşturmasında olumsuz değerlendirilebilmektedir. Bu nedenle adli sicil kaydının temiz olması, sadece yasal bir şart değil; aynı zamanda güvenlik soruşturmasının olumlu sonuçlanabilmesi için de kritik bir yeterlilik koşuludur.
Uzman erbaş atamaları neye göre yapılır?
Atamaların personelin hizmet safahatı dikkate alınarak yapılması esas olup personelin kendi aralarında öncelik verilmesi maksadıyla atama puanı kullanılır.
Güvenlik soruşturmasından kimler geçemez?
Uzman erbaş güvenlik soruşturması süreçlerinde, adayın adli sicil geçmişi büyük önem taşır. Özellikle bazı suçlar, hem kamu görevine atanma hem de uzman erbaşlık başvuruları açısından doğrudan engel teşkil edebilir. Bu suçlar arasında özellikle “yüz kızartıcı” olarak nitelendirilen ve toplumda infial yaratan fiiller ön plandadır.
Hırsızlık, dolandırıcılık, zimmet, sahtecilik, cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlar ile uyuşturucu kullanma, bulundurma veya ticareti gibi suçlar, memuriyete girişte olumsuz değerlendirilen suç tipleri arasında yer alır. Bunlara ek olarak, devletin güvenliğine karşı işlenen suçlar, örneğin örgüt üyeliği, casusluk veya anayasal düzene karşı faaliyetler, uzman erbaşlık gibi kritik kamu görevleri için ciddi engel oluşturmaktadır.
Eğer bu suçlardan dolayı kesinleşmiş bir mahkûmiyet kararı varsa, genellikle başvuru süreci reddedilir ve kişinin göreve atanması mümkün olmaz. Hatta bazı durumlarda, hükmün açıklanmasının geri bırakılması (HAGB) gibi kararlar bile güvenlik soruşturmasında olumsuz kanaat oluşmasına neden olabilmektedir.
Bu nedenle kamu görevine ya da uzman erbaşlığa başvuran adayların, adli sicil kayıtlarını titizlikle kontrol etmeleri ve gerektiğinde hukuki destek alarak durumlarını değerlendirmeleri büyük önem taşır.
Psikiyatri geçmişi olan jandarma olabilir mi?
Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Sağlık Yeteneği Yönetmeliğinin Hastalıklar Listesinin 16/A-1 maddesi geçmiş psikiyatri kayıtlarını A Dilimi kapsamında saymıştır
Uzman Erbaş Güvenlik soruşturmasında ibana bakılır mı?
Kişinin mali geçmişi ve taahhütleri incelenir. Bu esnada Güvenlik Soruşturmasında Banka Hesaplarına Bakılır Mı sorusu gündeme gelir; evet, bankacılık geçmişi ve hesap durumları da göz önünde bulundurulabilir.
TSK güvenlik soruşturmasında nelere bakılır?
Uzman çavuş güvenlik soruşturması sürecinde , kişinin adli sicil kaydı, terör örgütleriyle bağlantısı, maddi durumu, aile çevresi ve sosyal ilişkileri gibi unsurlar değerlendirilir. Askeri personel, kamu memurları ve kritik görevlerde çalışacak kişiler için güvenlik soruşturması zorunludur.
Bahis oynamak uzmanlık güvenlik soruşturmasını etkiler mi?
Yasadışı bahis oynamak, 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamında kabahat olarak değerlendirilmekte olup, bu fiil nedeniyle verilen idari para cezaları adli sicil kaydına işlenmez. Bu yönüyle, doğrudan ceza mahkûmiyeti doğurmadığı için memuriyete girişte kanuni bir engel teşkil etmez.
Ancak bu durum, tamamen risksiz olduğu anlamına gelmez. Zira yasadışı bahis oynamak, özellikle kamu disiplinine aykırı bir davranış olarak değerlendirilmekte ve bu nedenle memur disiplin yönetmelikleri çerçevesinde cezai yaptırımlara neden olabilmektedir. Ayrıca güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması süreçlerinde de adayın ahlaki durumu, yaşam tarzı ve hukuka saygısı değerlendirildiğinden, bu tür eylemler olumsuz kanaat oluşmasına sebep olabilir.
Özetle, yasadışı bahis oynamak adli sicil açısından engel oluşturmasa da, güvenlik soruşturması sürecinde ya da kamu kurumlarında göreve başladıktan sonra disiplin cezası almanıza veya memuriyetten çıkarılmanıza neden olabilir. Bu nedenle kamu görevine aday kişilerin, bu tür fiillerden kaçınması ve sürece profesyonel bir bakış açısıyla yaklaşması büyük önem taşımaktadır.
Uzman Çavuş Güvenlik soruşturmasında özel hayata bakılır mı?
Uzman erbaş güvenlik soruşturması , kamu görevine alınacak kişilerin güvenilirliğini, sadakatini ve kamu görevine uygunluğunu değerlendirmeye yönelik bir süreçtir. Bu süreçte temel amaç, devletin güvenliğini ve kamu hizmetinin bütünlüğünü korumaktır. Ancak bu kapsamda yapılan değerlendirmeler zaman zaman kişinin özel hayatına dair bazı unsurları da içerebilmektedir.
Özellikle bireyin yaşam tarzı, sosyal çevresi, aile bağları, ev arkadaşları, birlikte yaşadığı kişiler, sosyal medya kullanımı, hatta bazı durumlarda gece hayatı veya alışkanlıkları gibi özel yaşamına dair unsurlar dolaylı biçimde soruşturma konusu olabilir. Bu noktada kişisel hayatın mahremiyetine müdahale ile kamu güvenliği arasında bir denge kurulması gerekir.
Ancak 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) ve Anayasa’nın özel hayatın gizliliği ilkesini güvence altına alan hükümleri uyarınca, güvenlik soruşturmasında yapılan her işlem orantılı, gerekli ve ölçülü olmak zorundadır. Keyfi ve kapsam dışı sorgulamalar hukuka aykırı kabul edilir ve yargı denetimine tabidir.
Sonuç olarak, güvenlik soruşturması sırasında özel hayata tamamen girilmez demek mümkün değildir; ancak bu inceleme kişinin kamu hizmeti açısından oluşturabileceği güvenlik riskiyle sınırlı olmalı ve kişisel özgürlüklere saygı çerçevesinde yürütülmelidir. Özel yaşam alanlarının sorgulanması, yalnızca kamu görevine uygunlukla doğrudan ilgisi varsa meşru kabul edilebilir.