Muhammen Bedel Tespit Komisyonu Kararına İtiraz Dava Dilekçesi

Muhammen bedel tespit komisyonu kararları, özellikle taşınmazların kira değerinin belirlenmesi süreçlerinde önem taşır. Ancak bu kararlar, çoğu zaman ilgililerin hak ve menfaatlerini olumsuz etkileyebilir. Böyle bir durumda, hukuki haklarınızı korumak için süresi içerinde Muhammen bedel tespit komisyonu kararına itiraz dilekçesi ve dava dilekçesi nasıl hazırlanır, hangi unsurları içermelidir ve yasal dayanakları nelerdir? Bu dilekçemizde , sürecin detaylarını ve itirazın usule uygun bir şekilde yapılması için dikkat edilmesi gereken noktaları ele alıyoruz. (Bedel Tespit Komisyonu Kararına İtiraz )
ANKARA NÖBETÇİ İDARE MAHKEMESİNE
YÜRÜTMEYİ DURDURMA TALEPLİDİR
ADLİ YARDIM TALEPLİ
DAVACI :
ADRES :
VEKİLİ :
DAVALI : Milli Eğitim Bakanlığı
ADRES : Bakanlıklar/ANKARA
KONU : Ankara l Milli Eğitim Müdürlüğü Tarafından….. SAYI VE ….. Tarihli Alınan Muhammen Bedel Tespit Komisyonu Kararının İptali Talebinden İbarettir.
Tebliğ Tarihi : …..
AÇIKLAMALAR
Müvekkil …… …… İlkokulu kantinin işletme hakkını davalı idareden ihale yoluyla almış olup sonrasında …….. İlkokulu kantinin işletme hakkını davalı idareden ihale yoluyla almış olup sonrasında davalı idare ile …… tarihli kira sözleşmesi akdetmiştir.
Müvekkil kira sözleşmesi akdedildiğinden itibaren aylık kira bedellerini eksiksiz bir şekilde düzenli olarak ödemiştir. devamında en son …. tarihinde tekrar kira sözleşmesi akdedilmiştir. İş bu sözleşme uyarınca kira bedeli …..TL olarak belirlenmiştir.
Ancak ….. İl Milli Eğitim Müdürlüğü Tarafından …… SAYI VE ….Tarihli Alınan Muhammen Bedel Tespit Komisyonu Kararı ile müvekkilin kira bedeli 10.000 TL olarak belirlenmiş olup söz konusu işlem açıkça hukuka aykırıdır. Şöyle ki ;
Davalı idare tarafından müvekkilin 1243 TL olan kira bedeline %804.50 artış yapılarak müvekkilin kira bedeli 10.000 TL olarak belirlenmiştir. Görüleceği üzere %804.50 artış ülkemiz gerçeklerinin ve mevcut ekonomik koşulların çok çok üstünde bir artış miktarıdır.
Türk Borçlar Kanunu gereğince kira artışı üst sınırı olan TÜFE’nin oniki aylık ortalamalara göre değişim oranı 4 Kasım 2024’te %62,02 olarak değerlendirilmiştir. Yani buradan da anlaşılacağı üzere Muhammen Bedel Tespit Komisyonu tarafından belirlenen kira dönemde kira artış oranı % 62,02 dir.
Müvekkil ile davalı idare ile arasında akdedilen 09.11.2023 tarihli kira sözleşmesinin davalı idare ile 09.11.2023 tarihli kira sözleşmesi 6. Maddesinde ” Kira sözleşmesinin süresi 09.11.2023-09.11.2024 tarihleri arası 1 yıldır. Kiralama işleminde ilk yıl kira bedeli ihale bedelidir. İkinci ve izleyen yıllar kira bedelleri Türkiye İstatistik Kurumunca (TÜIK) yayımlanan Tüketici Fiyatları Endeksi (TÜFE- Oniki aylık ortalamalara göre % değişim) oranında artırılır. Ancak kira bedelinin tespitine ilişkin unsurlarda önemli ölçüde farklılaşma (öğrenci mevcudunda en az %25 oranında azalış veya artış, kiracının cirosunu önemli derecede etkileyecek Bakanlık tarafından getirilen kısıtlayıcı düzenlemeler) olması halinde, muhammen bedel yeniden tespit edilerek mevcut kiracıya aynı usulle ihale edilerek yeni sözlesde düzenlenir.” denilmiştir. Müvekkilin kantin işletmesini yaptığı …… İlkokulunun mevcudunda önceki yıllara nazaran artış olmadığı aşikar olup sözleşmeye aykırı şekilde Görüleceği üzere davalı idare tarafından akdedilen sözleşmeye aykırı olarak davalı idarece kira oranı belirlenmiştir.
Ayrıca davalı idare tarafından alınan Muhammen Bedel Tespit Komisyonu Kararına meslek odası temsilcisi tarafından da şerh düşülerek yapılan kira artışının fahiş olduğu yönünde beyanda bulunulmuştur.
Müvekkil tarafından davalı idareye bu artışın hangi veriler baz alınarak yapıldığına ilişkin defalarca başvuru yapıldığında ise davalı idare tarafından müvekkilin 4. Dilekçesine cevaben bazı okullarda yapılan artışın size yapılan artışla aynı olduğunu belirten yazı gönderilmiştir. (EK-3) Müvekkil tarafından şifahi olarak öğrenildiğine göre ise Muhammen Bedel Tespit Komisyonu tarafından bazı okulların kantin işletmelerine düşük artış yapılırken bazı okullarda ise fahiş oranda artış yapıldığı ortaya çıkmıştır. Kaldı ki en yüksek artış da müvekkilin işlettiği okul kantinin kira bedeli miktarında yapılmıştır. İş bu sebeple Muhammen Bedel Tespit Komisyonu tarafından belirlenen ve Ankara ili merkezinde bulunan tüm okullara ait Muhammen Bedel Tespit Komisyonu tarafından belirlenen kira artış oranlarını gösterir belgenin celbini talep ediyoruz. Söz konusu belge geldiğinde açık şekilde ayrımcılık yapıldığı ortaya çıkacaktır.
Kaldı ki yukarıda da bahsettiğimiz üzere Muhammen Bedel Tespit Komisyonun %804.50 oranında artışı belirlerken hangi verileri baz aldığı ortaya konulamamıştır.
Ayrıca Millî Eğitim Bakanlığı Okul-aile Birliği Yönetmeliğinin 19. Maddesinin 1 fıkrasında Muhammen bedel tespit komisyonun nasıl toplanacağı belirtilmiştir. Buna göre ;
“Muhammen bedel tespit komisyonu, valilik/kaymakamlıkça görevlendirilecek il/ilçe millî eğitim müdür yardımcısı/şube müdürü başkanlığında okul müdürü/müdür yardımcısı, birlik başkanı, defterdarlık/mal müdürlüğü temsilcisi, gerekli görülmesi halinde ilgili özel idare müdürlüğü temsilcisi ile il ve ilçelerde ilgili meslek odasının temsilcisinin katılımıyla oluşur”
Millî Eğitim Bakanlığı Okul-aile Birliği Yönetmeliğinin 19. Maddesinin 1 fıkrasına göre Muhammen bedel tespit komisyonu yönetmeliğe aykırı olarak toplanarak karar almıştır.
Millî Eğitim Bakanlığı Okul-aile Birliği Yönetmeliğinin 21/3. Maddesinde kira artışının ne şekilde yapılacağına yer verilmiştir. Buna göre ;
“Kiralama işleminde ilk yıl kira bedeli ihale bedelidir. İkinci ve izleyen yıllar kira bedelleri Türkiye İstatistik Kurumunca (TÜİK) yayımlanan Üretici Fiyatları Endeksi (ÜFE-bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde değişim) oranında artırılır. Ancak kira bedelinin tespitine ilişkin önemli ölçüde farklılaşma (öğrenci mevcudunda en az %25 oranında azalış veya artış, kiracının cirosunu önemli derecede etkileyecek Bakanlık tarafından getirilen kısıtlayıcı düzenlemeler) olması halinde, muhammen bedel yeniden tespit edilerek mevcut kiracıya aynı usulle ihale edilerek yeni sözleşme düzenlenir.” denilmiştir. İş bu sebeple Muhammen Bedel Tespit Komisyonu tarafından alınan karar açıkça hukuka aykırıdır.
Ayrıca müvekkilin kira sözleşmesi ….. tarihi itibari ile Millî Eğitim Bakanlığı Okul-aile Birliği Yönetmeliği çerçevesinde yenilenmesi gerekmektedir. Ancak Millî Eğitim Bakanlığı Okul-aile Birliği Yönetmeliği 21/4 maddesinde “Sözleşme süresi biten ve sözleşmeden doğan yükümlülüklerini yerine getiren mevcut kantin işletmecilerinin talep etmesi ve bu talebin okul-aile birlikleri tarafından uygun görülmesi hâlinde bu kantinler pazarlık usulü ile aynı işletmeciye yeniden kiralanabilir. Bu kiralamalarda da sözleşme süresi beş yılı, toplam sözleşme süresi de ilk sözleşme tarihinden itibaren yirmi yılı geçemez.” hükmüne yer verilmiştir. Ancak ekte sunduğumuz Muhammen Bedel Tespit Komisyonu toplanma tarihine bakıldığında ….. olduğu görülecektir. Buradan da anlaşılacağı üzere Muhammen Bedel Tespit Komisyonu toplanma tarihi müvekkilin sözleşme yenilenme tarihinden sonraya denk gelmektedir. İş bu sebeple davalı idare aslında Türk Borçlar Kanuna göre Efe/ Tüfe kira oranında artış oranını kabul etmektedir. ( Bedel Tespit Komisyonu Kararına İtiraz )
YÜRÜTMEYİ DURDURMA TALEBİ HAKKINDA
Müvekkilin davalı idare tarafından belirlenen kira bedelini ödeme gücü bulunmamaktadır. Müvekkil tarafından davalı idareye bu artışın hangi veriler baz alınarak yapıldığına ilişkin defalarca başvuru yapıldığında ise davalı idare tarafından müvekkilin 4. Dilekçesine cevaben bazı okullarda yapılan artışın size yapılan artışla aynı olduğunu belirten yazı gönderilmiştir. (EK-3) İş bu yazıda müvekkilin belirlenen kira miktarını kabul etmemesi durumunda işgalci olacağını belirtmiş ve derhal tahliye etmesi gerektiğine yer verilmiştir. Görselde de görüleceği üzere kantin faaliyetlerinin durdurulacağından ve derhal tahliye edilmesi gerektiğinden bahsedilmektedir. İş bu sebeple söz konusu işlemin yürütmesinin durdurulması gerekmektedir.
ADLİ YARDIM TALEBİ HAKKINDA
Müvekkilin maddi durumu iyi olmayıp dava dilekçesinden de anlaşılacağı üzere belirlenen kantin kira ücretini dahi ödemekten yoksundur. Müvekkilin evi de kira olup 5 çocuğunun geçimini zor şartlar altında sağlamaya çalışmaktadır.
SONUÇ VE TALEP : Yukarıda arz ve izah ettiğimiz üzere ;
Öncelikle adli yardım yardım talebimizin KABULÜNE
Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü Tarafından ….. Sayı ve ….. Tarihli Alınan Muhammen Bedel Tespit Komisyonu Kararının YÜRÜTMESİNİN DURDURULMASINA,
Muhammen Bedel Tespit Komisyonu tarafından son iki yıl içerinde almış olduğu kararların celbinin İSTENİLMESİNE,
Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü Tarafından ….. SAYI VE …… Tarihli Alınan Muhammen Bedel Tespit Komisyonu Kararının İPTALİNE ,
Yargılama harç ve giderleri ile vekalet ücretinin davalı yan üzerine bırakılmasını sayın mahkemenizden arz ve talep ederiz.
REFORM HUKUK
EKLER