Mesleki Sorumluluk Kurulu Kararlarına İtiraz

Mesleki Sorumluluk Kurulu kararlarına itiraz, özellikle hekimler, diş hekimleri ve diğer sağlık meslek mensupları açısından son yılların en önemli idari başvuru ve yargı süreçlerinden biri hâline gelmiştir. 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu’nun Ek 18. maddesi, sağlık çalışanlarının tıbbi işlem ve uygulamalar nedeniyle haklarında yürütülen soruşturmaların nasıl yapılacağını ve bu soruşturma izinlerine ilişkin kararların nasıl itiraz edileceğini ayrıntılı olarak düzenler.
Bu makale, Ek 18. madde hükmünü profesyonel bir dille açıklayarak, “Mesleki Sorumluluk Kurulu kararına nasıl itiraz edilir?”, “Süreler nedir?”, “Hangi sağlık personeli bu kapsamdadır?”, “Rücu kararları nasıl verilir?” gibi en çok merak edilen sorulara kapsamlı şekilde yanıt verir.
Mesleki Sorumluluk Kurulu Nedir?
Ek 18. maddeye göre Mesleki Sorumluluk Kurulu:
- Başkan: Bakan yardımcısı
- Üyeler:
- Sağlık Hizmetleri, Kamu Hastaneleri, Hukuk Hizmetleri, Yönetim Hizmetleri genel müdürleri veya yardımcıları
- Biri dahili, biri cerrahi branştan profesör veya doçent unvanlı iki hekim
olmak üzere 7 üyeden oluşur.
Kurul:
-
Salt çoğunlukla toplanır,
-
Salt çoğunlukla karar alır,
-
Çekimser oy kullanılamaz,
-
İkinci fıkra kapsamındaki kararlarından dolayı, ceza mahkemesi kararı olmadıkça üyeleri hakkında mali-idari sorumluluk doğmaz.
Ayrıca Sağlık Bakanı, iş yüküne göre yeni kurullar da oluşturabilir.
Hangi Soruşturmalar Mesleki Sorumluluk Kurulu Kapsamındadır?
Ek 18’e göre kurul; kamu veya özel sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan tüm sağlık meslek mensuplarının:
-
Muayene
-
Teşhis
-
Tedavi
-
Tıbbi işlem ve uygulamalar
nedeniyle yapılan soruşturmalarını değerlendirir.
Ancak bir istisna vardır:
4483 Sayılı Kanun’un Uygulanması ve Ön İnceleme Süreci
Ek 18. maddeye göre sağlık çalışanları hakkında yürütülecek soruşturmalar 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkındaki Kanuna tabidir.
Bu kapsamda:
-
Soruşturma izni verme yetkisi Mesleki Sorumluluk Kurulundadır.
-
Özel hastane ve vakıf üniversitelerinde çalışanlar hakkında il sağlık müdürlükleri ön inceleme yapabilir.
-
4483’teki soruşturma izin süreleri iki kat uygulanır.
Mesleki Sorumluluk Kurulu Kararlarında Ön İnceleme Süreci
Mesleki Sorumluluk Kurulu kararlarına karşı yapılacak itirazın sağlıklı hazırlanabilmesi için, soruşturma izni verilmeden önce yürütülen ön incelemenin nasıl işlendiğinin doğru anlaşılması gerekir. 3359 sayılı Kanun Ek 18’e göre sağlık çalışanları hakkında 4483 sayılı Kanun hükümleri uygulanır ve soruşturmaların tamamı “ön inceleme” ile başlar.
Ön İnceleme Nasıl Başlatılır? (4483 m.5)
4483 sayılı Kanun’a göre, sağlık çalışanı hakkında iddia edilen suç:
-
Yetkili merci tarafından bizzat öğrenildiğinde, veya
-
Şikâyet / ihbar yoluyla bildirildiğinde
ön inceleme zorunlu olarak başlatılır.
Ayrıca:
-
Daha önce aynı konuda sonuçlanmış bir ön inceleme varsa, yeni inceleme başlatılamaz.
-
Ancak yeni ve sonucu etkileyecek nitelikte belge veya bilgi sunulursa, müracaat yeniden işleme alınabilir.
Bu hüküm, sağlık çalışanları açısından önemlidir; zira kötü niyetli veya tekrar eden şikâyetlerin süreci kilitlemesini engeller.
Ön İnceleme Yapanların Yetkileri (4483 m.6)
Ön inceleme görevlileri:
-
Bakanlık müfettişleriyle aynı yetkilere sahiptir,
-
Bu Kanunda hüküm olmayan hallerde Ceza Muhakemesi Kanunu’na göre işlem yapabilir,
-
İncelenen sağlık personelinin ifadesini almakla yükümlüdür,
-
Dosyaya ilişkin tüm bilgi ve belgeleri toplar,
-
İnceleme sonucu görüş içeren bir rapor hazırlayarak yetkili makama sunar.
Eğer görevlendirilen ekip birden fazla kişiden oluşuyorsa, farklı kanaatler raporda ayrı ayrı gerekçelendirilmek zorundadır.
Ön İnceleme Raporu Sonrası: Soruşturma İzni
Raporun ardından yetkili merci:
-
Soruşturma izni verilmesine, veya
-
Soruşturma izni verilmemesine
karar verir.
Her iki karar da gerekçeli olmak zorundadır.
Sağlık çalışanları bakımından bu merci artık Mesleki Sorumluluk Kuruludur.
Bu nedenle ön incelemede toplanan belge, bilgi ve ifadeler; daha sonra:
-
Kusur değerlendirmesinde,
-
Rücu kararlarında,
-
Mesleki Sorumluluk Kurulu kararına karşı Ankara Bölge İdare Mahkemesine yapılacak itirazda
belirleyici niteliktedir.

Rücu Kararı – Sağlık Çalışanından Tazminat Talebi Süreci
Ek 18. maddede yapılan 2024 değişikliği ile rücu süreçlerinde önemli yenilikler getirilmiştir.
Kamu Kurumlarında Görev Yapanlar İçin
Kamu ve devlet üniversitelerinde görev yapan sağlık personeli hakkında:
-
İdarenin ödediği tazminatın personele rücu edilip edilmeyeceğine,
-
Rücu miktarına,
-
Kusur durumuna,
-
Görevin gereklerine aykırılık olup olmadığına
Mesleki Sorumluluk Kurulu bir yıl içinde karar verir.
Devlet Üniversitelerinde Rücu Süresi
Devlet üniversitelerinde:
-
Mesleki Sorumluluk Kurulu kararı,
-
Sağlık çalışanı hakkında varsa kesinleşmiş ceza mahkemesi kararı
dikkate alınarak üniversite 6 ay içinde nihai kararı verir.
Zorunlu Mesleki Mali Sorumluluk Sigortası ve Rücu
İdare tazminatı ödedikten sonra:
- Sağlık çalışanının kamu görevini yerine getirirken gerçekleştirdiği tıbbi işlem nedeniyle ödenen tazminatı,
- Çalışanın kusuru oranında,
- Zorunlu mesleki mali sorumluluk sigortası teminatı dâhilinde,
sigorta şirketinden talep eder.
Bu talebe:
-
Yargılama masrafları
-
Avukatlık vekâlet ücretleri
de dâhildir.

Mesleki Sorumluluk Kurulu Kararlarına İtirazda En Çok Sorulan Sorular
Mesleki Sorumluluk Kurulu hangi kararları verir?
Soruşturma izni, kusur tespiti, rücu kararı, inceleme görevlendirmesi gibi kararlar.
Kurulun kararına kaç gün içinde itiraz edilir?
Genel olarak 4483 sayılı Kanun’daki 10 günlük süre uygulanır.
İtiraz için avukat zorunlu mudur?
Zorunlu değildir; ancak süreç teknik olduğu için idare hukuku avukatından destek alınması tavsiye edilir.
İtiraz nereye yapılır?
Ankara Bölge İdare Mahkemesine.
SIRADAKİ MAKALEMİZ :





