6191 Sayılı Sözleşmeli Erbaş Kanunu- Sözleşmeli Er
Sözleşmeli Er - Sözleşme Feshi İptal Davası
6191 Sayılı Sözleşmeli Erbaş Kanunu , Türk Silahlı Kuvvetleri’nin ihtiyaç duyduğu alanlarda yetişmiş personel açığını kapatmak amacıyla hazırlanmıştır. Bu kapsamda, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı dâhil olmak üzere Genelkurmay Başkanlığı tarafından gerekli görülen erbaş ve er kadrolarında sözleşmeli personel istihdam edilmektedir.
Kanunun amacı, sözleşmeli erbaş ve erlerin temin edilmesi, eğitilmeleri, görevde yükselmeleri, geçici görevlendirmeleri, hizmet şartları, hakları ve yükümlülükleri ile ilgili tüm usul ve esasları belirlemektir. Ayrıca bu düzenleme, personelin görevden ayrılma ya da çıkarılma süreçlerine dair hükümleri de kapsamaktadır.
Bu yönüyle 6191 sayılı kanun, kritik görevlerde güvenilir ve eğitimli personelin istihdam edilmesine zemin hazırlamaktadır. Böylece Türk Silahlı Kuvvetleri, her zaman ihtiyaç duyduğu nitelikli insan kaynağına düzenli şekilde ulaşabilmektedir.
Kimler Sözleşmeli Erbaş Olabilir – Sözleşmeli Er Olma Şartları
6191 Sözleşmeli Erbaş Kanunu kapsamında sözleşmeli er kaynakları belirli şartlara göre oluşturulmaktadır. Buna göre, en az ilköğretim mezunu olan ya da yurtdışında dengi okullardan mezun kişiler sözleşmeli er adayı olabilmektedir. Ayrıca, askerlik hizmetini er veya erbaş olarak tamamlayan ve terhisinin üzerinden üç yıldan fazla süre geçmemiş olan adaylar da bu kapsama dâhildir.
Kanuna göre sözleşmeli er olabilmek için bir diğer önemli şart ise yaş kriteridir. Erbaş kanunu uyarınca, düzeltilmemiş nüfus kaydına göre 26 yaşından gün almamış olmak gerekmektedir. Böylece 6191 Sayılı Sözleşmeli Erbaş Kanunu , genç, dinamik ve askerlik tecrübesine sahip kişilerin Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde görev almasını hedeflemektedir.
Bu düzenleme, hem nitelikli insan kaynağının korunmasını hem de görevde verimliliğin artmasını sağlamaktadır.
6191 Sözleşmeli Erbaş Kanunu Kapsamında Aranan Nitelikler
6191 Sözleşmeli Erbaş Kanunu uyarınca, sözleşmeli erlik için başvuracak adaylarda bazı temel şartlar aranmaktadır. Bu şartlar, hem Türk Silahlı Kuvvetleri’nin disiplinli yapısını korumak hem de göreve uygun nitelikli personel seçmek amacıyla belirlenmiştir.
Temel Şartlar
- Adayların Türk vatandaşı olması zorunludur.
- Kanunda belirtilen öğrenim şartlarını taşımaları gerekir.
- Sağlık açısından, Türk Silahlı Kuvvetleri Sağlık Yeteneği Yönetmeliği hükümlerine uygun olmaları şarttır.
- Kamusal hakları kullanmaktan yoksun bırakılmamış olmaları gerekir.
Adli Sicil ve Suçlar İle İlgili Şartlar
Adayların, cezaları ertelenmiş, af kapsamına girmiş ya da hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına karar verilmiş olsa bile bazı suçlardan hüküm giymemiş olmaları gerekmektedir. Bu suçlar arasında:
- Devletin güvenliğine karşı işlenen suçlar, halkı askerlikten soğutmak, Türkiye Cumhuriyeti Devletini ve kurumlarını aşağılama, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, sahtecilik, dolandırıcılık, güveni kötüye kullanma, cinsel saldırı ve taciz, kişiyi hürriyetinden yoksun bırakma, fuhuş, ihaleye fesat karıştırma ve devlet sırlarını açığa vurma gibi yüz kızartıcı suçlar,
- Firar, amire veya üste saldırı, emre itaatsizlikte ısrar, isyan, fesat çıkarmak gibi askeri suçlar,
- Ayrıca 1632 sayılı Askerî Ceza Kanunu’nun 148. maddesinde yer alan suçlar,
yer almaktadır.
Bunun dışında, taksirli suçlar hariç, herhangi bir suçtan bir ay veya daha fazla hapis cezası alan kişiler de sözleşmeli erbaş olamazlar.
Diğer Koşullar
- Adayların güvenlik soruşturmasının olumlu sonuçlanması gerekir.
- Fiziki yeterlilik testleri ve mülakatlarda başarılı olmaları şarttır.
- Ayrıca, tugay veya eşidi birlik komutanı ya da kurum amiri tarafından “sözleşmeli erbaş ve er olur” belgesi verilen adayların başvuruları öncelikli olarak kabul edilmektedir.
6191 Sözleşmeli Erbaş Kanunu Sözleşme Süreleri ve Yenileme
6191 Sözleşmeli Erbaş Kanunu göre, sözleşmeli er adayları öncelikle ön sözleşme ile askeri eğitime alınır. Eğitimi başarıyla tamamlayanlarla en az üç, en fazla dört yıllık sözleşme yapılır. Sonraki sözleşmeler ise bir yıldan az, üç yıldan fazla olmamak üzere yenilenebilir ve bu süre en fazla 29 yaşın bitirildiği yılın aralık ayına kadar uzatılabilir.
Savaş, seferberlik, sıkıyönetim veya terörle mücadele gibi olağanüstü durumlarda ihtiyaç duyulması halinde, sözleşme süreleri yaş sınırına ve talebe bakılmaksızın uzatılabilir. Bu uzatma, Kuvvet Komutanları, Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanı’nın talebi üzerine, Genelkurmay Başkanının onayıyla gerçekleşir.
Sözleşmeli erbaş ve erler, hukuken asker kişi sayılır. Erbaş kanunu çerçevesinde, sözleşmeli erbaşlar; muvazzaf erbaşların üstü, ancak aynı rütbedeki uzman erbaşların astı olarak kabul edilir. Ayrıca, sözleşmeli erbaşlar için “rütbenin geri alınması” cezası uygulanmaz.
Sözleşmeli erbaş ve erler, hem kendi kadro görevlerini hem de 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu’nda er ve erbaşlar için belirtilen görevleri yerine getirirler. Kanunda hüküm bulunmayan durumlarda ise, erbaş ve erlere yönelik hükümler uygulanır.
Bu personelin sınıfları, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından değiştirilebilir. Ayrıca sefer görev emirleri, erbaş ve erlerin askerlikteki sınıf, branş ve statülerine göre çıkarılır.
Terhis, yedeklik yoklaması, celp, eğitim ve tatbikat gibi konular için 1111 sayılı Askerlik Kanunu ve 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanunu hükümleri geçerli olur. Böylece 6191 sayılı Kanun sözleşmeli er kanunu, hem sözleşmeli personelin hem de yedeklik sürecindeki görevlerin düzenlenmesini sağlamaktadır.

6191 Sözleşmeli Erbaş Kanunu Sözleşme Yenileme ve Fesih
6191 Sözleşmeli Er Kanunu uyarınca , sözleşmeli erler en az iki yıllık görev süresini tamamladıklarında ve kadro durumları uygun olduğunda, liyakatleri de göz önünde bulundurularak sözleşmeli onbaşılığa terfi edebilirler. Aynı şekilde, sözleşmeli onbaşılar da görevlerinde en az iki yılını doldurduklarında, yine yönetmelikte belirtilen esaslar çerçevesinde sözleşmeli çavuş rütbesine yükseltilebilirler. Böylece 6191 sayılı kanun, performansa ve disipline dayalı bir yükselme sistemi öngörmektedir.
Sözleşmeli Erbaş Sözleşme Yenileme
Her sözleşme döneminin sona ermesine üç ay kala, sözleşmeli erbaş ve erlerin sözleşmelerini yenilemek istediklerine dair yazılı bildirim yapmaları gerekir. Eğer bu bildirim yapılmazsa, sözleşme kendiliğinden sona ermiş sayılır.
Sözleşmeli Erbaş Sözleşme Feshi
Erbaş kanunu uyarınca, sözleşmeli erbaş ve erler sözleşme süresi dolmadan kendi iradeleriyle sözleşmeyi feshedemezler. Ancak, ilk sözleşme sonrası yapılan sözleşmelerde, gerekli hallerde ve hizmetin gereklerine bağlı olarak; Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından fesih uygun görülebilir.
Bu durumda, sözleşmesi idarece feshedilen kişiler, kanunda belirtilen bazı sosyal ve hukuki haklardan yararlanabilirler. Böylece 6191 Sayılı Sözleşmeli Erbaş Kanunu , hem disiplinin korunmasını hem de sözleşmeli personelin haklarının gözetilmesini sağlamaktadır.
6191 Sayılı Sözleşmeli Erbaş Kanunu Kapsamında Sözleşmenin Feshi -Sözleşmenin İdarece Feshi
Ön Sözleşmenin Feshi – 6191 sayılı kanun 6. Madde
6191 Sözleşmeli Erbaş Kanunu’na göre, sözleşmeli er adaylarının ön sözleşmeleri bazı durumlarda süresi dolmadan feshedilebilir. Bu durumlar:
- Askerî eğitimde başarısızlık veya disiplinsizlik,
- Sağlık sorunları nedeniyle eğitime devam edememek,
- Adaylık şartlarını taşımadığının sonradan anlaşılması ya da bu şartların kaybedilmesi,
- Askerî eğitimin üçte birine katılmamak.
Ancak, eğitim sırasında kaza, saldırı veya meslek hastalığı sebebiyle başarısız sayılan adaylara, bir defaya mahsus olmak üzere yeniden eğitim hakkı tanınır. Şartları koruyan ve istekli olan adaylar tekrar ön sözleşme yaparak eğitime katılabilir.
Ön sözleşme döneminde ilişiği kesilen adayların, peşin ödenen maaş ve diğer özlük hakları çalışılmayan günlere isabet eden kısmı geri alınır.
Sözleşmeli Erbaş ve Sözleşmeli Er Sözleşme Feshi
Erbaş kanunu çerçevesinde, görevine başlamış sözleşmeli erbaş ve erlerin sözleşmeleri de bazı nedenlerle süresi bitmeden feshedilebilir. Bunlar arasında:
- Disiplinsizlik veya ahlaki yetersizlik nedeniyle TSK’da görev yapamayacağının belgelenmesi,
- Yetersizlik ve görev başarısızlığı,
- Bir yıl içinde toplam otuz gün ve üzeri oda/göz hapsi cezası almak,
- Yasadışı siyasi veya bölücü faaliyetlerde bulunmak,
- Sözleşmeli er olma şartlarının kaybedilmesi,
- Yabancı uyruklu kişilerle yapılan evliliğin Genelkurmay tarafından uygun görülmemesi veya Türk vatandaşlığının kaybedilmesi,
- Sağlık raporları doğrultusunda görevine devam edememek,
- 90 günden fazla tutuklu kalmak ya da göreve başlamadan önce işlenen ciddi suçların mahkûmiyetle sonuçlanması.
Bu nedenlerle sözleşmesi feshedilen personelin Türk Silahlı Kuvvetleri ile ilişiği kesilir ve yedek erbaş-er kaynağına alınır.
6191 Sözleşmeli Er Kanunu Kapsamında İzin, Giyecek, Görev ve Haklar
İzin Hakları
6191 Sözleşmeli Erbaş Kanunu uyarınca , sözleşmeli erbaş ve erlerin barış döneminde yılda 45 gün izin hakkı vardır. Bu sürede yol izne dahil edilmez. Yıllık iznin 15 günü mazeret izni olarak kullanılabilir.
Bunun dışında:
- Anne, baba, eş, çocuk veya kardeşin vefatı halinde 10 gün mazeret izni,
- Deprem, yangın, sel gibi olağanüstü durumlarda bir yıl içinde 30 güne kadar mazeret izni
Verilen bu ek izinler yıllık izinden düşülmez ve yönetmelikteki esaslara göre düzenlenir.
Giyecek, Barınma ve İaşe
Sözleşmeli erbaş ve erlerin kıyafet, barınma ve yiyecek ihtiyaçları tıpkı diğer erbaş ve erlerde olduğu gibi devlet tarafından karşılanır. Bunun için ayrıca bir ödeme yapılmaz. Giyecek ve teçhizat istihkakları ise ilgili bakanlıklarca hazırlanan listelerde belirtilir.
Kıyafet, Silah ve Günlük Yaşam
- Kıyafet ve rütbe şekilleri yönetmeliklerle düzenlenir.
- Sözleşmeli erbaş ve erlerin silahları, kadrolarında öngörülen silahlardır.
- Günlük faaliyet programları ve hafta sonu izinleri, 1111 sayılı Askerlik Kanunu’na tabi er ve erbaşlarda olduğu gibidir.
- Görev süreleri boyunca kışlada iskân edilirler.
Tertip ve Görev Yeri Değişikliği
Sözleşmeli erler bir defaya mahsus tertip edilir. Ancak ihtiyaç halinde başka birliklere gönderilebilirler. Bu durumda 1111 sayılı Kanundaki erbaş ve er hükümleri uygulanır. Ayrıca, kadro görev yerinin bağlı bulunduğu kuvvet değişirse, Genelkurmay Başkanlığı ilgili komutanlıkların görüşünü alarak kuvvet değişikliğini yapabilir.
Görev Sonrası Haklar
Erbaş kanunu uyarınca, kusurları olmadan sözleşmesi feshedilenler veya kendi isteğiyle sözleşmesini yenilemeyenler, ilgili şartları sağladıkları takdirde uzman erbaşlık ya da astsubaylık başvurusunda bulunabilir. Bu başvurularda sözleşmeli erbaş ve erlere yönetmelik çerçevesinde öncelik tanınır.
Genel Değerlendirme
6191 sayılı kanun sözleşmeli er kanunu, izin düzenlemelerinden kıyafet yönetmeliklerine, görev yerlerinden sonraki kariyer haklarına kadar geniş bir çerçevede sözleşmeli erbaş ve erlerin haklarını güvence altına almaktadır. Böylece Türk Silahlı Kuvvetleri hem disiplinli hem de hakları korunmuş bir personel yapısına kavuşmaktadır.

6191 Sayılı Kanun ile Memurluğa Geçiş Şartları
Sözleşmeli Er Memurluğa Geçiş Yasal Dayanak
Sözleşmeli erbaş ve erlerin devlet memurluğuna geçiş hakkı hem Sözleşmeli Erbaş Ve Erlerin Kamu Kurum Ve Kuruluşlarında İstihdamına Dair Yönetmelik hem de 6191 Sözleşmeli Erbaş Kanunu ile düzenlenmiştir.
657 sayılı Kanunun 92. maddesine göre, daha önce kamu görevlisi olmayan ve görevinden kendi isteğiyle ayrılan kişiler, boş kadro bulunması ve gerekli nitelikleri taşımaları şartıyla memurluğa atanabilirler.
Buna ek olarak, 6191 sayılı kanun ile sözleşmeli erbaş ve erlere özel bir düzenleme getirilmiştir. Buna göre, en az 7 yıl görev yapan ve hakkında olumlu nitelik belgesi düzenlenen sözleşmeli erbaş ve erler, kamu kurum ve kuruluşlarının boş kadro ve pozisyonlarına atanabilmektedir.
Başvuru ve Atama Süreci
Erbaş kanunu kapsamında memurluğa geçiş süreci belirli aşamalardan oluşur:
Sözleşmeli Erbaş Memur Olmak İçin Başvuru Şartı:
-
- En az 7 hizmet yılını tamamlamak
- Olumlu nitelik belgesine sahip olmak
- Başvuruyu hizmet yılının dolacağı tarihten 3 ay önce yazılı olarak yapmak
- Başvuru Yeri:
Başvuru, bağlı olunan ilk amire yapılır. Başvuru yapmayan veya süresi kaçıranlar, bu haktan feragat etmiş sayılır ve tekrar başvuru yapamazlar. - Değerlendirme ve Bildirim:
Başvurular İçişleri veya Milli Savunma Bakanlığı tarafından toplanır ve Devlet Personel Başkanlığına iletilir. Kurumlar, ihtiyaç duydukları kadro sayısının iki katı kadar adayı talep eder. - Mülakat ve Atama:
Devlet Personel Başkanlığınca hazırlanan aday listeleri kamu kurumlarına gönderilir. Adaylar mülakata alınır ve başarılı olanlar boş kadrolara atanır.
Atanan Personelin Hakları
6191 sayılı Kanun sözleşmeli er kanunu kapsamında memurluğa geçenler:
- Atandıkları tarihten itibaren memur maaşı ve özlük haklarından yararlanırlar.
- Sözleşmeli erlikte geçen süreleri, kazanılmış hak aylığı, derece ve kademelerinde değerlendirilir.
- Her yıl için bir kademe ilerlemesi, her üç yıl için bir derece yükselmesi yapılır.
- Emeklilik ve ikramiye hesabında sözleşmeli erlikte geçen hizmet süreleri dikkate alınır.
Ancak, ataması yapıldığı halde göreve başlamayanlar veya başladıktan sonra görevden ayrılanlar bir daha bu haktan faydalanamaz.
2023 Yönetmeliği ve Yeni Düzenlemeler
12 Mayıs 2023’te Resmî Gazetede yayımlanan “Sözleşmeli Erbaş ve Erlerin Kamu Kurum ve Kuruluşlarında İstihdamına Dair Yönetmelik”, süreci daha ayrıntılı hale getirmiştir.
- Kapsam: Genel bütçeli kamu kurumları, KİT’ler, belediyeler, il özel idareleri gibi geniş bir alanı kapsar.
- Nitelik Belgesi: Olumlu sayılabilmesi için not ortalamasının 70 ve üzeri olması gerekir.
- Başvuru Listeleri: Her yıl şubat ayı sonuna kadar İçişleri ve Milli Savunma Bakanlıklarınca güncellenerek Devlet Personel Başkanlığına bildirilir.
- Geçiş Hükmü: Yönetmelikten önce 7 yılını dolduranlar, yürürlük tarihinden itibaren 60 gün içinde başvurabilir.
6191 Sayılı Kanun Geçici Madde 32 -6191 Sözleşmeli Erbaş Kanunu ve TSK’dan İlişiği Kesilenlerin Hakları
Geçmişte TSK’dan Ayrılanlar İçin Düzenleme
12 Mart 1971 ile kanunun yürürlüğe girdiği tarih arasında, yargı denetimine kapalı idari işlemler veya YAŞ kararları ile Türk Silahlı Kuvvetleri’nden ilişiği kesilenler, ya da vefat etmiş olanların hak sahipleri, bu madde kapsamında Milli Savunma Bakanlığı’na başvuruda bulunabilirler.
Başvuruların kabul edilmesi halinde, ilişiğin kesildiği tarihten kanunun yürürlük tarihine kadar geçen süre TSK’da hizmet edilmiş kabul edilir ve buna bağlı olarak emeklilik, ikramiye, fiili hizmet süresi gibi haklar yeniden hesaplanır.
Başvurunun Kabul Edilmesi Halinde Sağlanan Haklar
- Hizmet Süresi Kazanımı: İlişiğin kesildiği tarihten itibaren geçen süreler, emeklilik ve hizmet süresi hesabında dikkate alınır.
- Emeklilik İkramiyesi: Bu süreler karşılığında emeklilik ikramiyesi yeniden hesaplanır ve ödenir.
- Araştırmacı Kadroları: İsteyenler, 657 sayılı Kanunun 48. maddesindeki şartları taşımaları halinde kamu kurumlarında araştırmacı kadrosuna Bu kadrolarda emsalleri gibi maaş ve sosyal haklardan yararlanırlar.
- Sosyal Haklar: Emekli kimlik kartı, silah ruhsatı, pasaport, OYAK üyeliği gibi haklar geri kazanılır.
- Sicil Dosyası Temizlenmesi: İlişiğin kesilmesine sebep olan belgeler hükümsüz sayılır ve sicilden çıkarılır.
Başvurunun Reddi Halinde
Başvurusu reddedilenler, bu karara karşı İdare Mahkemesinde dava açma hakkına sahiptir.
Sözleşmeli Erbaş ve Erlerin Diğer Kanunlara Eklenmesi
Bu maddeyle birlikte, sözleşmeli erbaş ve erler farklı kanun ve düzenlemelere dahil edilmiştir.
Genel Değerlendirme
Bu düzenlemeler ile birlikte:
- Geçmişte idari işlemlerle haksız şekilde TSK’dan ilişiği kesilen personel ve aileleri, sosyal ve mali haklarına yeniden kavuşabilmektedir.
- 6191 sayılı kanun sözleşmeli er kanunu sayesinde sözleşmeli erbaş ve erler artık yalnızca görevde değil, farklı yasal düzenlemelerde de tanınmış ve güvence altına alınmışlardır.
- Bu durum, hem personel haklarının korunması hem de kurumlar arası eşitliğin sağlanması açısından büyük önem taşımaktadır.

Sıkça Sorulan Sorular
6191 Sayılı Sözleşmeli Erbaş Kanunu nedir?
6191 sayılı kanun, Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde ihtiyaç duyulan alanlarda görev yapmak üzere sözleşmeli erbaş ve erlerin istihdam edilmesini düzenleyen özel bir kanundur. Bu kanun; temin, eğitim, görev, haklar, yükümlülükler ve memurluğa geçiş süreçlerini kapsar.
Sözleşmeli er olabilmek için hangi şartlar aranır?
Adayların Türk vatandaşı olması, en az ilköğretim mezunu olmaları, askerlik görevini tamamlamış olmaları, 26 yaşını doldurmamış bulunmaları gerekir. Ayrıca sağlık raporları olumlu olmalı, güvenlik soruşturması temiz çıkmalı ve fiziki yeterlilik testlerinde başarılı olunmalıdır.
Sözleşmeli erlerin sözleşme süresi ne kadardır?
İlk sözleşmeler en az 3 yıl, en fazla 4 yıl yapılır. Daha sonraki sözleşmeler ise 1 ila 3 yıl arasında uzatılabilir. Sözleşmeler toplamda 29 yaşının bitirildiği yılın aralık ayı sonuna kadar devam ettirilebilir.
Sözleşmeli erlerin terfi imkânı var mı?
Evet. Erbaş kanunu gereğince en az 2 yılını tamamlayan erler, uygun kadro ve liyakat durumuna göre sözleşmeli onbaşılığa; onbaşılıkta 2 yılını tamamlayanlar ise sözleşmeli çavuşluğa yükselebilir.
Sözleşmeli erlerin izin hakları nelerdir?
Her yıl 45 gün yıllık izin hakkı vardır. Bunun 15 günü mazeret izni olarak kullanılabilir. Ayrıca, aile bireylerinin vefatı durumunda 10 gün, deprem, yangın, sel gibi olağanüstü hallerde 30 güne kadar ek mazeret izni verilir.
Sözleşmeli erlerin maaş ve özlük hakları nasıl düzenlenir?
Giyecek, barınma ve iaşe ihtiyaçları devlet tarafından karşılanır. Maaşları ve diğer özlük hakları ise görev süreleri ve rütbelerine göre düzenlenir. Bu haklar, kanun ve yönetmeliklerle güvence altına alınmıştır.
Hangi durumlarda sözleşme feshedilir?
Disiplinsizlik, görev başarısızlığı, sağlık sorunları, şartların kaybedilmesi, uzun süreli tutukluluk veya yasadışı faaliyetlere karışma gibi durumlarda sözleşme süresinden önce feshedilebilir.
Sözleşmeli erler memurluğa geçebilir mi?
Evet. 6191 sayılı kanun sözleşmeli er kanunu ile en az 7 yıl görev yapmış ve olumlu nitelik belgesine sahip erbaş ve erler kamu kurum ve kuruluşlarının boş kadrolarına atanabilirler.
Memurluğa geçiş başvurusu nasıl yapılır?
Başvurular, 7 yıllık hizmet süresinin dolacağı tarihten 3 ay önce yazılı olarak ilk amire yapılır. Başvurular Milli Savunma veya İçişleri Bakanlığına iletilir, uygun aday listeleri hazırlanır ve kurumların talebi doğrultusunda mülakat sonucu atama yapılır.
Sözleşmeli er olarak geçen hizmet süresi memurlukta sayılır mı?
Evet. Memurluğa geçiş yapanların sözleşmeli erlikte geçen hizmetleri, kademe ve derece ilerlemesi hesabına dahil edilir. Ayrıca bu süreler, emeklilik ve ikramiye hesaplamalarında da dikkate alınır.
Sözleşmeli erlerin sınıf ve görev yeri değişebilir mi?
Evet. Sözleşmeli erbaş ve erlerin sınıfları ve kadro görev yerleri, ihtiyaç durumuna göre Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından değiştirilebilir.
Sözleşmeli erlerin sağlık nedeniyle görevden ayrılması durumunda hakları nelerdir?
Sağlık raporu ile görevine devam edemeyecek durumda olan sözleşmeli erbaş ve erlerin sözleşmeleri feshedilir. Ancak bu kişiler, 6191 sayılı sözleşmeli erbaş kanunu kapsamında belirlenen sosyal haklardan ve tazminatlardan yararlanabilirler.
Memurluğa geçişte nitelik belgesi neden önemlidir?
Nitelik belgesi, sözleşmeli erlerin disiplin, başarı ve görev performansını ölçer. Not ortalamasının 70 ve üzeri olması gerekir. Olumlu nitelik belgesi olmayan kişiler, 7 yılını doldursa bile memurluğa geçiş hakkından yararlanamaz.
Ataması yapılan sözleşmeli erler göreve başlamazsa ne olur?
6191 Sözleşmeli Erbaş Kanunu göre, memurluğa ataması yapılan ancak göreve başlamayan ya da başladıktan sonra ayrılanlar, bu haklarını bir daha kullanamazlar. Yani yeniden istihdam edilme şansı bulunmaz.
SIRADAKİ MAKALELERİMİZ :




